Arhiva 07.12.2010. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:13.

Nakon 150 godina Međimurje isključeno iz međunarodnog željezničkog prometa!

Za nekoliko dana, točnije u pola noći od subote, 11. prosinca na nedjelju 12. prosinca na svim europskim i na hrvatskim željeznicama (HŽ) za predstojeće jednogodišnje razdoblje stupit će na snagu novi željeznički vozni red. O kakvim se novostima ili promjenama na našem području radi, izvijestit ćemo u nastavku.
Odmah valja istaknuti činjenicu da su ovim voznim redom, nakon punih 150 godina postojanja željeznice u Međimurju, ukinuti svi vlakovi s prijevozom putnika koji su Međimurcima omogućavali vezu sa susjednim državama Slovenijom i Mađarskom.
Tako su ukinuti lokalni putnički vlakovi koji su godinama ujutro i na večer vozili iz Kotoribe u Murakeresztur u Mađarskoj i obratno. Isto tako učinjeno je i u odnosu na Sloveniju - ukinuta su također dosadašnja dva para direktnih putničkih vlakova koji su iz Čakovca preko Ormoža Međimurje povezivali s Republikom Slovenijom. Pošto je putnički promet za Lendavu ukinut već prije nekoliko godina, očito je da Međimurje nema nikakvu željezničku vezu sa Slovenijom. Većina čakovečkih željezničara s kojima smo o tome razgovarali takvo ukidanje veza sa susjednim državama smatra neprihvatljivim, naročito sada, kad se toliko pripovijeda o skorom ulasku Hrvatske u Europsku uniju...
Većih promjena na pojedinim međimurskim željezničkim prugama nema, osim pomicanja trasa pojedinih vlakova iz tehničkih razloga na nešto ranije ili kasnije prometovanje.
Pruga Kotoriba-
Čakovec-Zagreb
Uzevši u cjelini, na ovoj pruzi voze i dalje svi lokalni i direktni vlakovi, možda samo gdjekoji s pomaknutim vremenom prometa za nekoliko minuta ranije ili kasnije. Novosti na ovoj pruzi su sljedeće: dosadašnjem noćnom vlaku, koji je polazio iz Zagreba u 21.02 sati i u 23.34 završavao svoj put u Varaždinu, kao da je Hrvatska samo do Drave, produžen je sada svakodnevno u 23.43 sata put i do Čakovca, kamo stiže u 23.53 sata. Time je, nakon višegodišnjeg moljakanja Međimuraca za tom kasnijom vezom iz Zagreba, konačno udovoljeno, a istovremeno i onim putnicima, naročito studentima iz Rijeke i Pule, koji su u Zagreb dolazili u to vrijeme i onima iz drugih pravaca s mora i iz Vinkovaca.
Molbi Međimuraca da se uspostavi bolja veza s Osijekom udovoljeno je samo polovično ili čak manje od toga. Naime, nedjeljom i praznikom ostvarena je direktna veza Kotoribe i Čakovca s Koprivnicom, uvođenjem novog vlaka koji iz Kotoribe polazi u 16.14 sati, u 16.55 produžava iz Čakovca i u Koprivnicu dolazi u 17.57 sati, gdje odmah ostvaruje vezu za Osijek. Time je prvenstveno omogućen povratak s vikenda mnogobrojnim međimurskim studentima koji studiraju u Osijeku. To što poslovnim i drugim kategorijama putnika ni u čemu takva veza ne odgovara, konstruktori voznog reda nisu razmišljali...
U suprotnom smjeru, međutim - u Koprivnici se čeka vlak prema Varaždinu punih 60 minuta. (Čemu?!). Evo kako to putovanje izgleda dalje: nakon dolaska u Koprivnicu u 19.20 sati, vlak za Međimurje kreće svakodnevno u 20.22 sata. U Čakovec stiže u 21.00 sat i tu završava svoj put. Samo petkom i u dane prije praznika, nakon dvije-tri minute zadržavanja, produžava put prema Kotoribi, kamo stiže u 22.00 sata.
Pruga Čakovec -
- Mursko Središće
Ovdje se u pogledu broja vlakova i kalendara njihovog prometa ništa nije promijenilo, osim ponegdje iz tehničkih razloga koja minuta ranijeg ili kasnije polaska ponekog vlaka.
Pruga Čakovec -
- Macinec - Slovenija
Na ovoj pruzi, osim ukidanja direktnih vlakova s prijevozom putnika za Sloveniju i obratno, što smo već spomenuli, nema nikakvih promjena u lokalnom prijevozu i kalendaru prometa pojedinih vlakova od Čakovca do Macinca i obratno.
Na dosadašnja ukazivanja kako građani zapadnog dijela Međimurske županije vikendima i praznicima nemaju baš nikakve željezničke veze s Čakovcem i preko njega dalje ni ove godine nitko iz HŽ-a nije reagirao. Takva prometna politika na ovoj pruzi nije u redu niti je pravedna u odnosu prema putnicima koji na stajališta Dunjkovec i Macinec s povratnim kartama dolaze na vikende, a onda nedjeljom i praznikom nemaju uopće vlak za povratak. Zašto i dokle tako?! Za takav višegodišnji neodgovoran odnos varaždinske HŽ-ove službe za prijevoz putnika, na čijem je čelu upravo jedan Međimurac, bilo bi dobro čuti objašnjenje. Ali, ne ono paušalno - nema putnika jer ne može ih ni biti kad nema vlakova.
A gdje su ona vremena kada su na toj pruzi vozili međunarodni brzi vlakovi iz Budimpešte za Ljubljanu - Trst - Veneciju i Rim?! Uz malo više zalaganja kod Međunarodne željezničke unije, zašto ih se ne bi ponovo vratilo na ovaj tradicionalni smjer?!
Kao novost vrijednu spomena za ovu prugu, valja ukazati na činjenicu kako se ovdje od Nove godine, nakon 150 godina, u Dunjkovcu i Macincu ukidaju mehanički putno-prijelazni branici koji su osiguravali prijelaz preko željezničke pruge, a da se umjesto njih uvodi automatsko svjetlosno osiguranje putnog prijelaza prije nailaska vlakova. O tome ovdašnje stanovništvo i vozači moraju povesti više računa, kako bi se izbjegle eventualne nesreće.
Da zaključimo: “opravdanja” za često uočene teško shvatljive odnose prema međimurskim željezničkim prugama i vlakovima na njima kako nemaju dovoljno putnika ne stoje i iz čisto organizacijsko-tehničkih razloga.
One su mahom početne ili završne točke pojedinih vlakova izvjesnih duljih relacija, pa je prirodno da se na kolodvorima i stajalištima na njima ne mogu vlakovi napuniti ili do njih dolaziti krcati... S druge strane, eventualne gubitke s tog naslova željeznici pokriva troškove i šira društvena zajednica iz državnog proračuna. Prema tome, kod određivanja broja vlakova i dana njihovog prometovanja, ne bi trebalo gledati samo s ekonomskog stajališta, već i s društveno-političkog.
Franjo Marciuš

Izvor: 2902