Arhiva 24.08.2011. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:17.

S 47 milijuna ŽUC jenajveći investitor u Međimurju

U općem zastoju komunalnih investicija po međimurskim općinama i gradovima, u proračunskoj krizi koja je drastično srezala mogućnosti proračunske potrošnje i s međimurskih prometnica uklonila građevinske strojeve, još su uočljiviji postali zahvati kojima Županijska uprava za ceste Međimurske županije u novu crnu opravu oblači kilometre lokalnih i županijskih cesta.
Što je ove godine ŽUC isplanirao, što se radi – opisuje inženjer Sanimir Radek, novoimenovan ravnatelj ŽUC-a Međimurske županije, čiji je mandat počeo baš žestoko (premda je osam godina bio zaposlenik ŽUC-a na drugim poslovima) i u kojem je, kao novi ravnatelj, ponešto preuredio kriterije otvaranja poslova:
- Meni je normalno da ljudi primjećuju da se na međimurskim prometnicama radi ozbiljne zahvate jer – kako je udarila opća gospodarska kriza – ŽUC je zapravo najjači pojedinačan investitor u Međimurju! S 47 milijuna kuna, koliko za svoju djelatnost imamo na raspolaganju ove godine, i to pravog novca, a ne papira, nešto se mora i vidjeti...
PRIORITET VLASTITOM RESORU
- No, osobno, drugačije sam, nego se to najvećim dijelom radilo do sada, zamislio planiranje poslova i kriterije po kojima se radi. Generalno – planovi su postavljeni tako da se općinama i gradovima više ne podrazumijeva prioritet u zadovoljavanju njihovih ambicija, nego mi prije svega moramo uvažavati svoj resor. A to su - jasno iscrtane i označene na svim kartama kojima se struka služi – županijske ceste te lokalne, kojima ŽUC upravlja.
Nije takav pristup uvijek i svima po volji, međutim – držim se na ovom poslu jedinog mogućeg načela: neću politiku u svoju butigu. Stručni kriteriji su ono što je brana političkim pritiscima, izmišljenim prioritetima, osobnim ambicijama općinara...
To ne znači da se visoka razina suradnje ne održava s jedinicama lokalne samouprave. Naprotiv. ŽUC mora i uvijek će reagirati kada se mora intervenirati i kakvim malim zahvatom riješiti neki komunalni problem vezan uz prometnicu, podignuti sigurnost prometa i slično, ali kad je o većim zahvatima riječ – u svakom prvom razgovoru prva je rečenica – razgovaramo o poslu za iduću godinu.
Nemoguće je ozbiljne odluke donositi na mah, za stolom na koji je prvi put stavljena neka ideja. Za veće zahvate moraju se napraviti plan, dokumentacija, projekti, provesti vjerodostojan natječaj u odabiru izvođača, imati jasnu financijsku konstrukciju zahvata... Mi nemamo pravo na propuste kad radimo s javnim novcem, improvizirati ili forsirati poslove preko koljena. Tako se samo može dogoditi da nas naknadno ispravljanje propusta košta više nego dobro promišljena investicija.
POKAZATELJI, A NE DOJMOVI
- Opću sliku o stanju i potrebama na prometnicama imamo. Kad je riječ o našem resoru.
No, jasno je isto tako da se želje, potrebe, interesi jedinica lokalne samouprave, do razine mjesnog odbora, mogu postaviti pred ŽUC.
Međutim, ne možemo odgovarati na želje ili nečije dojmove što gdje treba jer postoje stručni kriteriji – snimimo stanje, broji se promet, identificiraju potrebe. Dakle, opet je stručni kriterij, pokazatelji, presudan gdje se sredstva ŽUC-a angažiraju, gdje se ide i u sufinanciranje zahvata s lokalnom samoupravom...
DOMAĆI, ALI DOBRI
- S poslom smo zapravo u prekoračenju brzine! Ali, treba priznati da nismo imali izvanrednih događaja koji bi blokirali dio sredstava za intervencije.
Popunili smo i ekipu u ŽUC-u, a kad se pogleda tko je angažiran na poslovima kojima je investitor ŽUC – onda se vidi da smo praktično samo na domicilnim tvrtkama.
Ali nije to posljedica bilo kakvog protežiranja. Jednostavno smo postavili natječajne uvjete u skladu sa zakonom. Zna se da izvođač mora imati odgovarajuću licencu, stručnost, mehanizaciju, odgovarajući broj kvalificiranih ljudi, reference...
Očigledno je da domicilne tvrtke brane svoj teritorij održavanjem kvalitete, cijenom, a objektivno moraju uspjeti u borbi s konkurencijom sa strane jer ipak, na svom terenu imaju niže ulazne troškove.
Istina je i to da se čuju prigovori onih (isto tako domicilnih ponuđača) koji nisu uspjeli na natječaju, no samo treba pogledati uvjete i kriterije i svakom dobronamjernom odmah je jasno zašto je netko uspio na natječaju, a netko ne...
NOVOSTI
- Možda je dobro spomenuti da imamo reakcija na novi tip asfalta koji se pojavio u obnovi prometnica. Radi se o smjesi u kojoj su i sintetička vlakna, tanji je, ali čvršći sloj asfalta koji ima protuklizna svojstva, a onima koji prigovaraju da je to bučna podloga (hrapav je) za vožnju - savjet: vozite propisanom brzinom, pa slušajte je li bučno.
Naime, ŽUC Međimurske županije jedan je od prvih u primjeni novih tehnologija u Hrvatskoj. Primjerice, taj mikroasfalt ima habajući sloj debljine samo centimetar, sa sintetičkim vlaknima i uz specijalnu obradu površine postiže se velika otpornost na klizanje. Tim asfaltom najviše saniramo opasna mjesta.
Primijećen je već i tankoslojni asfalt (ljudi pitaju zašto se tako tanko asfaltira završni sloj, hoće li to držati) koji ima habajući sloj debljine između 1 i 2 centimetra, ali je izvrsnih i trajnih površinskih karakteristika koje osiguravaju udobnost i sigurnost vožnje, a s vremenom primjetno ne gubi svoja svojstva.
ZABORAVITE PREKOPE
- Strože smo postavili i pravilo kada se ide u izvođenje završnog sloja prometnice ili obnovu. Nema navlačenja zavšnog sloja ako sva infrastruktura nije potpuno uređena.
Naknadnih prekopavanja i rezanja asfalta jednom je dosta. S poduzećima u čijem su resoru infrastrukturni vodovi imamo dobru suradnju, dobru koordinaciju i učinit ćemo sve da nečiji propust zbog kojeg je ponekad neizbježno zarezati u kolnik nove prometnice ne bude jeftin. Ponavljam – u upravljanju javnim novcem naše je pravo na pogrešku minimalno, a odgovornost maksimalna.
Marijan Belčić

Redovno održavanje i sigurnost

Za redovno održavanje prometnica ŽUC za 2011. godinu planira (i ima ugovoreno) 14,1 milijun kuna Do sada je već u podizanju sigurnosti na prometnicma na deset kritičnih mjesta širom Međimurja postavljeno do 20 metara (po lokaciji) odbojnih ograda, a preko 20 m odbojnih ograda po lokaciji još na devet mjesta (zavoji, prilazi autobusnim stajalištima, cestovni propusti).
Za povećanje sigurnosti planira se ove godine i postava solarnih led treptača s detektorskom najavom stop svjetla na četiri lokacije te na šest lokacija (na prilazima osnovnim školama) postava mjerača brzine VIASIS PLUS. Ti se uređaji mogu i premještati, ovisno o ukazanim potrebama i situaciji na terenu.

64 investicije

U građenju i rekonstrukciji županijskih i lokalnih cesta u 2011. godini ŽUC trenutno ima 44 investicije za koje je planirano 15,7 milijuna kuna troška.
Trenutno se izvode radovi na županijskim cestama uz ili do Male Subotice, Peklenice, Hlapičine, Novog Sela Rok, Murskog Središća, a za ovu je godinu (od većih investicija) u planu još obnova ŽC Toplice Sv. Martin – Brezovec, ŽC 2003 kroz Donji Hrašćan, dio Svetojelenske ulice u Čakovcu te LC 20066 Kotoriba.
U djelatnosti izvanrednog održavanja županijskih i lokalnih cesta u 2011. godini ŽUC otvara ukupno 20 investicija koje treba pokriti s 10,5 milijuna kuna. Radovi obuhvaćaju uglavnom sanaciju opasnih mjesta ili sanaciju klizišta.

A OČEVE KNJIGE?

Zanimljivo je i pitanje – zašto je ŽUC od Ladislava Radeka (ravnateljeva oca, op.n.) otkupio knjige za 1.700 kuna, ne radi li se tu također o – u najmanju ruku – nepriličnom privatiziranju u raspolaganju novcem ŽUC-a?
- Knjige su kupljene – objašnjava S. Radek – za reprezentaciju. Dijelimo ih u određenim prigodama, u skladu s poslovnim običajima. Knjige jesu mog oca kojeg znalci ubrajaju u najbolje hrvatske ke satiričare. Njegove knjige aforizama su čitljive, jasne, specifično prepoznatljive čak i kao knjige uglednog međimurskog autora. Uostalom, što se kao poslovni poklon može kupiti za 50 kuna? Zar je butelja vina bolja od knjige?

ČIJI SU PROZORI, A ČIJA VRATA?

U popriličnu investiciju ŽUC se upustio u zamjeni dotrajale stolarije na radnim prostorima ŽUC-a. Izvođač radova nije odabran od prve jer jedan je natječaj poništen. Naime, ALPRO iz Selnice i ALUEL iz Pribislavca dali su ponude na 150.000, odnosno na 170.000 kuna i – nisu prošli. Na drugom je natječaju prošla tvrtka Gama team iz Donje Dubrave koja je posao ugovorila za 498.000 kuna! K tome, pojavila se sumnja da je posao (pogodovanjem) dobila tvrtka bliskog rođaka ravnatelja ŽUC-a, no, S. Radek takvu mogućnost kategorično odbacuje:
- Prvi je natječaj poništen jer ponuđači nisu zadovoljli uvjete natječaja, nisu imali reference i nisu zadovoljli tehničke zahtjeve! Nema riječi o pogodovanju, a da i ima rođaka – što uopće ne želim komentirati i spuštati se na razinu trača – kakve to veze ima, natječaj je javan, transparentan. Na drugi se natječaj javila samo tvrtka Gama team iz Donje Dubrave koja je ispunila uvjete natječaja i ugovorila posao za 498 tisuća kuna.
Koga zanima, sve može provjeriti, dokumentacija je jasna, kvaliteta radova vidljiva. Na taj drugi natječaj ponuđači iz prvog nisu se ni javili!

Izvor: 2939