Arhiva 28.09.2011. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:17.

U kakvim se uvjetima voze međimurski školarci?

S početkom školske godine Policijska uprava međimurska, u suradnji s Ministarstvom prometa ,ponovo je provela akciju nazvanu Nadzor autobusa, prvenstveno usmjerenu na kontrolu vozila kojima se prevoze učenici. Prema policijskom izvješću, na međimurskim cestama 19. rujna policijski službenici i inspektori nadležnog ministarstva utvrdili su 3 prekršaja: jedan vozač nije imao popis putnika propisan za poseban linijski prijevoz (kakav je i prijevoz školske djece), u drugom slučaju autobus nije ispunjavao uvjete za prijevoz djece, a u trećem je utvrđen prekršaj iz Zakona o radnim vremenima, odnosno kod vozača je utvrđeno da nije iskoristio propisan dnevni odmor.
Malo je to prekršaja prema onom što smo čuli od mladih putnika. U jednoj nedavnoj televizijskoj reportaži učenici - putnici pred kamerom su rekli da su se na dan policijske i inspekcijske kontrole vozili u najljepšem autobusu ikad?! Na pitanje u kakvom su se vozili jučer, odgovorili su - hrđavom. Očigledno je da prijevoznici znaju kad će policija na cestu u kontrolu autobusa te ako na raspolaganju imaju štogod luksuznije i propisnije, tog dana “počaste” djecu jednom vožnjom.
PORASTAO BROJ
UČENIKA
U Srednjoj školi Prelog ravnatelj Tomislav Gregur, prof., svjedoči nam o pozitivnom primjeru:
- Proteklih 6 godina dio prijevoza naših učenika obavlja tvrtka Vectum iz Preloga i nikada nismo imali nikakvih problema niti prigovora djece ili roditelja. Štoviše, otkada Vectum prevozi, značajno nam je porastao broj učenika iz Podravine: s njih 10-ak na više do 30, i to zahvaljujući pokrivenosti linije - kaže ravnatelj Gregur.
Učenici koja putuju Vectumovim kombi-vozilima zaista su povlašteni: zimi im je toplo, ljeti ih hladi klima. Svi su vezani sigurnosnim pojasevima, a jedan od vozača, iskusan instruktor vožnje Rudolf Lisjak kaže da mu je ovaj dio posla izvrsna zabava:
- Najljepše je prevoziti djecu jer uvijek imate veselu atmosferu. Glavna tema im je - seks - smije se Rudolf.
No, nisu svi učenici - putnici iz ove škole povlašteni jer ih ne prevozi sve Vectum. U razgovoru s nekolicinom saznajemo:
- Vozim se Vectumovim vozilima i sve je OK. Ugodno je i zimi i ljeti. I vežemo se sigurnosnim pojasevima - rekla nam je Nataša Nemet z Donjeg Vidovca.
Donjodubravčanka Valerija Mustač iskusila je i bolji i lošiji prijevoz te kaže da su učenici koji se voze s Vectumom u povlaštenom položaju. Ostali se zimi smrzavaju, ljeti “kuhaju, a ima i kašnjenja. O pojasevima u autobusima drugih prijevoznika nema govora.
Kristina Šavora Ahel iz Goričana također dodaje da je autobus kojim se svakodnevno vozi vrlo star i u lošem stanju.
Slakovčanka Ivana Kočet vozila se u autobusima raznih prijevoznika koji su čak i imali pojaseve, ali samo “za slikanje” pred policijom. Kaže da joj nikada nije pošlo za rukom vezati se takvim neispravnim pojasem. Ni David Matjačić iz Goričana, učenik drugog razreda, ne pamti dobra iskustva s autobusnim prijevoznicima.
- Autobusi su stari i otkada se vozim u srednju školu, nikada nisam naišao niti na jedan koji je imao grijanje. Niti pojaseve - dodaje David.
Pred Osnovnu školu u Podturen stiže propisno označen autobus, a mahom sedmaše koji su iz njega izašli pitam: vežu li se tijekom vožnje sigurnosnim pojasevima? Djeca u čudu gledaju i niječno odgovaraju. Pametna su djeca i znaju čemu služi pojas - ali se nemaju čime vezati.
Željka Drljić

PRESEČKI UCJENJUJE ŽUPANIJU

Prijevoz srednjoškolaca i javni linijski prijevoz ponovo su se, nakon niza sastanaka, našli na dnevnom redu kolegija gradonačelnika i načelnika međimurskih gradova i općina održanom u petak, ali niti ova sjednica nije donijela konkretne rezultate. Osim što je, nakon burne rasprave, dogovoreno da se osnuje povjerenstvo (!) koje će se pozabaviti ovom temom.
U prijevozu učenika dogodilo se upravo ono na što smo upozoravali da će se dogoditi. Naime, nakon što je na ranijim kolegijima i sastancima dogovoreno da se svaka općina sama pobrine za prijevoz, što je bila i preporuka župana Ivice Perhoča, deset ili 11 općina potpisalo je ugovore s domaćim prijevoznicima u posebnim linijskom prijevozu, za cijenu koja je i 30 do 40 posto niža od cijene koju je nudio prijevoznik Presečki koji je prijevoz srednjoškolaca imao organizirano unutar redovnog linijskog prijevoza. Presečki je tako izgubio velik dio kolača jer je otpočetka svima bilo jasno da redovni linijski prijevoz predstavlja tek mrvicu prihoda i da je tek “dodatak” prijevozu srednjoškolaca.
Suočen s gubitkom velikog broja učenika, Presečki je zaprijetio da će od ponedjeljka prestati obavljati redovni linijski prijevoz, a za redovni linijski prijevoz odgovorna je Županija.
Župan se tako našao u situaciji da se opravdava zbog mogućeg ukidanja redovnog linijskog prijevoza, sugerirajući da su i načelnici i gradonačelnici jednako odgovorni za redovni linijski prijevoz, radi svojih građana, iako formalno–pravno načelnici i gradonačelnici s tim nemaju veze.
Župan očito nema rješenje problema i sklon je prihvatiti ucjenu Presečkog koji je sada, da bi zadržao redovni linijski prijevoz, ponudio da prijevoz osnovnoškolaca preuzmu naši prijevoznici, uz uvjet da se odreknu posebnog linijskog prijevoza (da mu prepuste prijevoz srednjoškolaca), a on bi ponudio jedinstvenu cijenu od 400 kuna, što je na razini prošle godine.
Kao drugu mogućnost, Presečki nudi cijene u tri kategorije - 380, 480 i 580 kuna. To je, već smo rekli, od 30 do 40 posto viša cijena od one koju su općine već dogovorile s domaćim prijevoznicima i potpisale ugovore do kraja godine, s rokom raskida od 30 dana.
Načelnici općina koji su potpisali ugovore s domaćim prijevoznicima (a radi se o više od 50 posto učenika u prijevozu), na kolegiju su očekivali nekakav konkretan prijedlog – nije ga bilo.
Horvat : Što zapravo želite od nas?
- Kako ću roditeljima objasniti da smo jučer sklopili ugovore s prijevoznicima za prosječnu cijenu od 210 kuna, a da sutra moramo prijeći na 300, ili 380 kuna? - pitao se načelnik Općine Nedelišće Mladen Horvat. U Županiji nam je jasno sugerirano da svaka općina može sklopiti ugovor s domaćim prijevoznikom i tada nije bilo naznaka o mogućem raskidu redovnog linijskog prijevoza. Ja sa sebe skidam bilo kakvu odgovornost zbog toga što je došlo do ovakve situacije, ja više ni ne razumijem sve ovo. Što se sada očekuje od nas? Da raskinemo ugovore i po višim cijenama (prošlogodišnjim) idemo sklapati nove? Dajte da pričekamo do isteka ugovora i s 1. siječnjem vidimo što dalje. Do 10. kolovoza nitko nas ništa nije pitao, tek na našu inicijativu razgovarali smo s prijevoznicima, a sad to što smo odradili opet nije dobro? Danas čujem da smo i mi odgovorni za redovni linijski prijevoz. Slažem se da smo odgovorni za naše građane, radnike... jesmo, ali formalno–pravno nismo. Odgovorna je županija. Da smo mi odgovorni za linijski prijevoz, onda do ovoga sigurno ne bi došlo.
Tvrdilo se da u Međimurju za sve prijevoznike ima posla, sad odjednom ispada da nema. Ako je Presečki spreman prihvatiti cijene koje smo postigli s domaćim prijevoznicima, i ako je to stvarno jedina mogućnost da sačuvamo linijski prijevoz, onda ću s Presečkim sklopiti ugovor do 31. 12., žestio se načelnik Horvat, prenoseći rapsoloženje većine prisutnih na kolegiju.
V.Trstenjak

Izvor: 2944