Arhiva 25.04.2012. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:19.

Sve što je od metala - guta mrak!

Sve što je izrađeno od metala, a nije zaključano, u opasnosti je! Tko se krije u mraku koji guta metal (i) po Međimurju - policija (uglavnom) ne zna. I ne može dokazati. Jedna druga, ali isto hrvatska, policija nedavno je, u jednom stanu u Zagrebu, otkrila stravu: na 13 dijelova izrezanu skulpturu Antuna Augustinčića zvanu Kupačica koju je kipar izradio 1927. godine, a od 1956. godine je stajala u Julijevom parku u Daruvaru. Kupačicu će u ljevaonici umjetnina Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu popraviti, no, umjetnička djela iz Međimurja koja je proteklih godina progutao mrak teško da će itko ikad više vidjeti.
Donosimo pregled djela koja generacije koje stasaju ili koje će tek doći neće upoznati. U svibnju 2010. godine ispred Graditeljske škole u Čakovcu i tamošnje sportske dvorane nestale su dvije brončane skulpture čija je vrijednost procijenjena na 150.000 kuna: Putokazi Luje Bezeredija i Dječak Tomislava Ostoje. Nakon nestanka počelo je prebacivanje krivnje: zašto u Hrvatskoj nije praksa, kao u razvijenim zemljama, da se na javnim prostorima izlažu kopije, a originali čuvaju u kontroliranim prostorima? Iz Muzeja Međimurja poručivali su da to jest dobra praksa, ali da je kod nas problem nedostatak novca za izradu replika.
Istina se zaglavila negdje između jer, dok su se nadležni u našoj županiji dogovarali oko zaštite (preostalih) umjetničkih djela na otvorenom, lopovi su - radili. Dokaz tome je krađa umjetnine koja je uslijedila.
Lopov je bio brži
Između 31. kolovoza i 8. rujna 2010., prema policijskom izvješću, s groblja u Donjoj Dubravi nestao je brončani kip Dječak s loptom kipara Vanje Radauša. Kip dječaka, visok 70 centimetara, fizičkom je snagom odvojen od betonskog postolja, s grobnice znamenite židovske obitelji Hirschler. Bračni par Hirschler dao je izraditi ovaj spomenik u sjećanje na sina Kukija koji je 1935. godine, kao šestogodišnjak, podlegao bolesti. Ovo Radauševo djelo samovalo je u tišini donjodubravskog groblja sve do 2008. godine, kada se oko njega podigla prašina. Tada se zahuktala bitka za pravo na skulpturu: za nju su se borili anasljednici obitelji Hirschler iz Novog Sada, naša županija, Općina Donja Dubrava i Muzej Međimurja te Gradski muzej Varaždin. Nakon silnih peripetija, “pravo” na Kukija dobiva Muzej Međimurja i počinje se razmišljati o iznalaženju financijskih opcija za izradu replike koja bi se postavila u prostoru te prijenosu originala u Muzej. Ali, lopov je bio brži. Skulptura je nestala. Pocijenjena šteta - pisalo je u policijskom izvješću - iznosi 75.000 kuna. Gotovo istovremeno, s istog groblja, nestaje i nadgrobni kip žene (visok 158 centimetara) postavljen prije 30-ak godina i vrijedan oko 18.000 kuna.
Mrkle noći prijete
Da im “strast” nije utihula “ljubitelji umjetnosti” ponovo su nas podsjetili između 23. i 25. ožujka, kad je s čakovečkog groblja ukraden Bezeredijev rad u bronci.
Pred Graditeljskom školom u Čakovcu svakog jutra još uvijek osvane Kugla akademskog kipara T. Ostoje. Generacije su pod njom dijelile dane mladosti, a danas za nju neki i strepe. Ravnatelj Graditeljske škole Zoran Pazman, dipl. ing. arh., slaže se da ju je od krađe (zasada) vjerojatno spasila veličina.
- Svjesni smo da mladi koji se ovdje okupljaju Kuglu često i guraju i polako olabavljuju. Da bismo pristupili drugačijem rješenju učvršćenja, morali bismo zatražiti suglasnost autora. U svakom slučaju, razmatramo mogućnosti efikasnije zaštite djela od oštećenja ili krađe. Nakon nestanka dviju skulptura, preventivno smo morali Muzeju Međimurja vratiti i Bezeredijevo djelo Mrtva šuma koje je također bilo izloženo u ovom prostoru. Krađe opstruiraju naš višegodišnji projekt, našu težnju da formiramo park skulptura i oplemenimo prostor oko Škole, Doma i sportske dvorane koji je postao urban. Njime, ljudi svakodnevno šeću i prolaze na putu prema sportskim terenima. Buduće graditelje koji se ovdje školuju učimo oplemenjivanju prostora, što je još u antici uživalo veliku pozornost zajednice, a, s druge strane, nailazimo na ovakve barijere - kaže Zoran Pazman.
Umjesto parka skulptura, pred sportskom dvoranom i Graditeljskom školom zasada - tek prazni postamenti...Novim generacijama možemo priuštiti jedino ovaj skučeni pogled kroz fotoobjektiv na nestale umjetnine.
Željka Drljić

Izvor: 2974