Arhiva 25.05.2012. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:18.

Lice i naličje središta Čakovca

Centar Čakovca - četiri ulice - jedan ulaz ujedno i izlaz za 24 privatne kuće, dvije peterokatnice s 96 stana i jednu dvokatnicu, a sve to na površini oko 22.000 m², na kojoj živi i radi preko 1.100 Čakovčana.
Da je to upravo tako poslužili smo se mjerenjem i matematikom. Trg Eugena Kvaternika, od Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje u pravcu rotora, je jednosmjerna, ali i dvotračna ulica. Prije rotora, desno, skreće se u Park (čitaj “parkiralište”) Rudolfa Kropeka (prema Velikom rječniku stranih riječi B. Klaića - “Park je veliki dekorativni vrt, perivoj, šumica s puteljcima za šetnje s malim trgovima za igre i dr.”. Bi li se to moglo reći i za spomenuti park - ni u snu. Kod srušene sinagoge, na uglu, hvala Čakovčanima što su postavili spomen-obilježje, skrećemo u Ulicu J.J. Štrosmajera koja je već u zoni samo za pješake. Ulaz u, nazovimo to, “veliko dvorište” iz te ulice za automobile je nemoguć jer su postavljene zapreke.
Iz pravca Međimurske banke, pješačkom zonom, prelazimo Štrosmajerovu ulicu i dolazimo do uglovnice (pekarnica “Mlinar”), na Franjevački trg koji je također u pješačkoj zoni. Skrećemo desno do HZZO-a, dokle je pješačka zona. Desno ulazimo na Kvaternikov trg i nakon 50-60 metara, kraj parkiranih automobila, dolazimo do 5,20 metara širokog ulaza, a ujedno i izlaza, u “veliko dvorište” na kojem su izgrađene dvije peterokatnice. Jedna se vodi pod Štrosmajerovu ulicu 7-A, a druga, preko puta nje, pod Kvaternikov trg, makar na njoj piše da pripada Štrosmajerovoj.
Upravo tu, kod ulaza, odnosno izlaza iz “velikog dvorišta”, nastaju problemi, i ulaza i izlaza, a posebno parkiranja automobila. Naime, u stambenim objektima živi oko 160 stanara koji imaju pravo na jedno parkirno mjesto - jasno, uz godišnju naknadu od 200 kuna. Ako u obitelji ima dva ili više automobila (otac i sin ili sl.), za drugo parkirno mjesto plaća se godišnja naknada od 1.000 kuna. Možda i ne bi bilo problema kada bi bilo dovoljno parkirnih mjesta, no, njih - kada su svi kod kuće, nema dovoljno. Ako dođete nekome u posjet (majci, ocu i sl.), kad se vratite, čeka vas “čestitka”, kazna za nedopušteno parkiranje, a iznos kazne od 200 kuna ide u gradski proračun.
Svojevremeno, dok nisu zabranili izlaz iz Štrosmajerove ulice, s obveznim skretanjem ulijevo, prema Međimurskoj banci, i odmah se uključili u promet, nije bilo, a sada to nije moguće jer je izlaz zatvoren, a sredina ulice gotovo cijelom dužinom zauzeta stolovima i stolcima nekoliko kafića.
Postoje dva rješenja za problem parkirnih mjesta, i za ulaz i za izlaz iz ovog zajedničkog dvorišnog prostora. Na mjestu na kojem su izgrađene dvije peterokatnice, davne 1955. godine, srušena je Čateksova farbaona s visokim tvorničkim dimnjakom. Na površini bojadisaone te oduzimanjem dijelova dvorišta i vrtova privatnih kuća gradski su se “mudrijaši” odlučili ne samo za izgradnju dviju peterokatnica, već i za prostor između dviju zgrada koji će služiti za rekreaciju i dječje igralište na oko 90 m², s tri njihaljke, malim toboganom, malom penjalicom i dvije klupe, dok su se “klase” za svoje košarkaško igralište, za jedan koš, izborili za prostor od preko 650 m², a za gledatelje su postavljene i dvije klupe. Asfaltirano igralište od jedne i druge zgrade udaljeno je samo 3,50 metara, a postavljen je i rubnik, tako da djelatnicima Čakoma, prilikom sakupljanja smeća, jedva da kamion prođe, a radnici iz podrumskih prostorija za samo te dvije peterokatnice moraju izvući, istresti i vratiti u podrumske prostorije preko 120 kanti za smeće. O mirisima, smradu i neredu koji tu vlada možete samo pretpostaviti.
Postavlja se pitanje - zašto, unatoč velikoj potražnji za parkirna mjesta, ne iskoristiti to bezvezno košarkaško igralište (usred grada) te dječje igralište koje je malo, blatnjavo i prašnjavo, a velik je dio popločen betonskim blokovima jer samo 200 metara dalje, ispred Doma umirovljenika, postoji travnato, veliko i ograđeno dječje igralište.
S obzirom da postoji samo jedan ulaz-izlaz, primorani smo krenuti do Kvaternikova trga koji je jednosmjeran, s dvije vozne trake u jednoj od najprometnijih ulica u Čakovcu. Pitamo se - kako se uključiti u promet jer moramo skrenuti desno.
Preostaje nam strpljivo čekati i u povoljnom trenutku “uskočiti” u promet. Prilikom izlaza, gledajući ulijevo jer nam opasnost prijeti samo s lijeve strane, zbog parkiranih automobila uz desnu stranu Kvaternikova trga, vidljivost je gotovo nikakva. Da bismo problem riješili najefikasnije i najbrže, dovoljno je da se ponovo otvori izlaz iz “velikog dvorišta” u Štrosmajerovu ulicu, gdje skrećete lijevo, prema Međimurskoj banci, i bez rizika se odmah uključujete u promet. Stajalište je stanara i zaposlenika svih četiriju ulica da se jednom mora tome stati na kraj jer će se tim potezom - rušenjem košarkaškog (divljeg) igrališta i nepotrebnog dječjeg igrališta, barem ne u takvom stanju, dobiti preko 30 parkiranih mjesta i dovoljan prostor da se, umjesto preko 120 kanti za smeće, na svaki ulaz - jasno, na određenu daljinu, postave kontejneri za kućni otpad te kontejneri za prikupljanje sekundarnih sirovina. Kako to izgleda, možete se uvjeriti u blizini stambenih zgrada u Istarskoj ulici (12-14-16) te u preko 30 privatnih kuća u okolici kontejnera.
P.S. Namjerno nisam spomenuo nijedno ime i prezime eventualnih “krivaca” za takvo stanje jer je mnogo toga naslijeđeno. Mora se voditi više brige ne samo za pješačke zone, već i za druge zapuštene i zaboravljene dijelove grada.
Toni A. Lesinger

Izvor: 2978