Arhiva 20.06.2012. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:18.

S višim cijenama plina - veći računi!

Međimurje-Plin nedavno je skupštinom zaključio poslovnu godinu 2011. Direktor Međimurje-Plina Nenad Hranilović u razgovoru za naš list komentirao je poslovni rezultat, ali i aktualnosti u poslovanju tvrke – osobito one koje se neposredno tiču korisnika, poput cijene plina.
Kako ste poslovali prošle godine?
- Završili smo je pozitivno, ukupan prihod nešto veći od 167 milijuna kuna bio je od rashoda veći za oko 280 tisuća kuna, pa je nakon oporezivanja ostala dobit od 214 tisuća kuna. Ona je raspodijeljena među udjelničarima, našim općinama i gradovima. Prijašnjih je godina dobit bila nešto malo veća, pa bi dio bio izdvojen kao zadržana dobit, ali je sada odlučeno, i to jednoglasno, da se skroman iznos podijeli. To nisu iznosi koji bi ikome bog zna što pomogli, ali mogu poslužiti da se zatvore neke obveze prema nama ili slično. Donijeta je i odluka o ograničenju pri prodaji vlasničkih udjela u tvrtki. Bude li neki udjelničar želio prodati svoj udio, morat će za to imati suglasnost drugih udjelničara koji imaju najmanje tri četvrtine kapitala društva. Ta je mjera oblik zaštite strateškog interesa svih suvlasnika da se zadrži kontrola nad opskrbom i isporukom prirodnog plina. I ova je odluka donijeta glasovima svih prisutnih na skupštini. Još je jedan pokazatelj o poslovanju u prošloj godini važan, ispoštovana je odredba koncesijskog ugovora sa Županijom po kojoj godišnje najmanje pet milijuna kuna moramo izdvojiti za izgradnju plinovoda i za rekonstrukcije postojeće mreže. U izgradnju je uloženo nešto malo manje od propisanih milijun kuna, ali je zato više uloženo u rekonstrukcije, pa je i ukupna obveza prebačena. Velik posao obavljen je u Dunjkovcu i Nedelišću u kojima je došlo do havarije i zbog sigurnosti je velik dio mreže trebalo rekonstruirati. Za ovu godinu glavnina posla na rekonstrukcijama bit će u Čakovcu, ponajviše u ulicama ZAVNOH-a i Ivana Gundulića te još nekim susjednima.
Bilježite pad prihoda, je li to odraz krize? Može se čuti da su se ljudi ponovo okrenuli pećima na drva.
- Glavni dio objašnjenja je u tome što je prošla zima bila blaža od one prethodne. Potrošnja od 59,2 milijuna kubičnih metara plina za gotovo je za 7 milijuna kubičnih metara manja nego u 2010. godini. I prvih mjeseci ove godine također bilježimo određen pad potrošnje, od oko pet posto. Da nije bilo kratkog razdoblja oštrije zime i skoka potrošnje, pad bi bio i značajniji. No, mislim da je prerano suditi znači li to da se ljudi okreću drugim izvorima energije. I ja znam ono što čujem u razgovorima s ljudima, da je netko prešao na peć na drva ili slično. Ali sad dolazi ljeto, potrošnja će sezonski pasti, još se ne može izvoditi određenije zaključke. Na kraju 2011. godine imali smo 28.738, ili za 263 više nego godinu dana prije.
Sada je i cijena plina skočila, a i način obračuna cijene usluge je promijenjen, tako da to dodatno zbunjuje potrošače. Koliko je plin poskupio?
- Početkom godine Vlada je odredila promjene u obračunu potrošnje. Ona se sad izražava u kilovatsatima koji su iskorišteni, a ne u količini izraženoj u kubičnim metrima. Ogrjevna vrijednost prostorne jedinice plina može varirati i ovaj je način obračuna precizniji i korektniji prema potrošaču, ali je nama donio teškoće zbog prilagodbi koje smo morali provesti. Ali mijenjao se i tarifni sustav. Od svibnja je poskupio i prirodni plin - za kućanstva za 23,15 posto, a i za nas, kad ga mi nabavljamo. Račun za korisnike još sadrži i fiksnu naknadu od 16,50 kuna, uvećanu za PDV. Izračunali smo da će prosječan potrošač među građanima, kućanstvo s godišnjom potrošnjom od oko 1.500 kubika, tijekom godine za plin platiti 28 do 30 posto više nego bi za istu količinu platilo po prijašnjoj cijeni. Nama to ne odgovara, mi od toga nemamo ništa, a prijeti smanjenjem potrošnje i zato i prihoda za nas po osnovi distributivne naknade.
Novi ste na mjestu direktora Međimurje-Plina. Kakve ćete novosti donijeti u njegovom radu i poslovanju? Što će biti Vaš pečat u radu tvrtke?
- Mislim da sam se dobro snašao, a tvrtku i mene kao direktora čeka dosta izazova. Glavni je otvaranje ovog tržišta. Vjerujem da će Međimurje-Plin pod mojim vodstvom njima odgovoriti i nastaviti uspješno polovati. Moja dugoročna vizija je Međimurje-Plin jači kao subjekt u opskrbi energijom, ne nužno samo plinom, već i drugim oblicima. Moramo težiti i tome da postanemo značajan distributer za cijelo područje Hrvatske i tako se odupremo i konkurenciji i izazovima koje će nositi promjene na tržištu.
Kako odrediti na što se orijentirati? Pred očima smo imali solarnu energiju, ali smo od prvog potpredsjednika Vlade čuli da je to obmana, a kresanjem poticaja učinjena je neisplativom.
- Morat će se voditi računa o tome što će reći Vlada i regulator. Ali ovo je ionako visoko regulirano tržište, manevarski prostor za krojenje sudbine vlastitim odlukama i sada je mali. Neki hrvatski distributeri već su sada u gubicima, ne mogu izdržati poslovanje uz sadašnje uvjete. Mi ćemo opstati, siguran sam.
Međimurje-Plin je distributer na našem području, ali je i opskrbljivač plinom, dakle onaj koji plin dobavlja i onda ga prodaje potrošačima, ne samo ovdje. Kako vam u tome ide?
- Javljali smo se i na neke natječaje za poslove distributera drugdje u Hrvatskoj, npr. u Zadru u kojem je posao dobila druga tvrtka. U Zagrebu smo sklopili ugovore o opskrbi plinom s nekoliko ustanova, za ukupnu količinu od 4 milijuna kubika.
Kako je kod nas? Smjena na čelu poduzeća provedena je uz dosta javnog razglabanja o njenim političkim konotacijama, ali manje javnog govora o tome vodi li se dobro tvrtku. Dalo se razabrati da je gradonačelnik Čakovca Branko Šalamon, predstavnik najvećeg udjelničara, bio nečime nezadovoljan, npr. držanjem Međimurje-Plina pri javnoj nabavi plina za gradske ustanove. Prigovaralo se i tome da poslove za Međimurje-Plin izvodi samo jedna tvrtka - Đurkin, uz sumnju da se radi o stranačkoj vezi. Kako sad stvari stoje?
- Već sam rekao da se prošlošću neću baviti. Po prvi se put dogodilo da se o opskrbi plinom za neke ustanove u Gradu Čakovcu, ali i u nekim drugim jedinicama lokalne smouprave, odlučivalo javnim nadmetanjem, i tu se javljala i konkurencija. No, svugdje smo mi dobili. Kad je o izvođačima radova za nas riječ, Đurkin se ovim poslovima posvetio, mada su ih i drugi sposobni raditi. I u tome dolazi vrijeme konkurencije, natjecati se i dobiti posao mogu i tvrtke izvan Međimurja. Mi bismo, naravno, voljeli da te poslove i dalje dobivaju naše tvrtke.(d.k.)

Povjerenje potrošača je najvažnije
Osim cijene plina, problem u poslovanju sigurno je i pitanje povjerenja potrošača. Neki koji su se odlučili na avansno plaćanje žale se da je iz obračuna koje dobivaju nemoguće vidjeti koji je odnos imeđu onoga što su platili i iznosa vrijednosti onoga što su stvarno potrošili. Hranilović o tome kaže:
- I s time ćemo se morati pozabaviti, taj se problem sigurno može riješiti. Tu treba napomenuti i to da smo sada bili zaokupljeni promjenom načina obračuna cijene. Moramo mijenjati stav prema potrošaču, svaku primjedbu treba primiti s uvažavanjem i pomno proučiti. Sigurno nismo zainteresirani za to da nešto malo zamutimo u obračunu, nego da održimo povjerenje potrošača.

STJEPAN PLEVNJAK IZ ČAKOVCA

Račun veći 64 posto!

Koji su učinci poskupljenja plina na svom nam je primjeru prikazao naš čitatelj Stjepan Plevnjak iz Čakovca, ekonomist u mirovini, kako kaže. Ali za računicu koju izlaže ne treba biti ekonomist, jednostavna je.
- U travnju sam potrošio 122 kubika plina i to platio 361,14 kuna, odnosno 2,96 kuna po kubiku. U svibnju sam potrošio 17 kubika plina, što sam platio 82,60 kuna. Računajući po kubiku, 4,86 kuna, ili za 64,2 posto više nego dotad. Pa tko će plaćati te račune?
Ključ je u fiksnoj naknadi koja s PDV-om iznosi 20,30 kuna mjesečno. Odbije li se to od iznosa računa, za sam plin Stjepan Plevnjak platio je za svojih 23 do 24 posto više nego bi platio pred mjesec dana – toliko je plin i poskupio prema najavama. No, fiksna naknada pogađa korisnike nejednako. Za one skromnije, koji troše manje jer moraju na to paziti, ukupan godišnji račun porast će i osjetno više od onih 28 do 30 posto, koliko su izračunali u Međimurje-Plinu. Direktor Međimurje-Plina Nenad Hranilović pritom napominje da im je zakonodavac kao distributeru dodijelio fiksnu naknadu, ali s druge strane smanjio distributivnu naknadu u cijeni kubika plina, pa je za Međimurje-Plin korist od ove promjene u tarifnom sustavu, mjerena povećanjem prihoda, neznatna. Nije nevažno pritom spomenuti da je u računu koji plati korisnik plina udio usluge Međimurje-Plina od 2 do 5 posto, ovisno o kategoriji. U vremena najpovoljnija za Međimurje-Plin taj je udio iznosio i do 60 posto, kako kaže.

Izvor: 2982