Arhiva 26.09.2012. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:19.

Kaufland uništava hrvatsku proizvodnju krumpira!

Konferenciju za novinare prošlog je četvrtka sazvalo rukovodstvo Udruge međimurskih proizvođača merkantilnog krumpira, i bez ikakvih ograda objavilo: inozemni trgovački lanac Kaufland uništava hrvatsku proizvodnju krumpira!
Tom rečenicom počinje izjava koju je dan ranije na sastanku sročio Izvršni odbor UMPMK-a, a povod za sazivanje konferencije prošlotjedna je najava Kauflanda da će u nedjelju, 23. rujna imati tzv. akcijsku prodaju krumpira – deset kuna za deset kilograma!
Pred novinare su tim povodom došli predsjednik UMPMK-a Dragutin Taradi, tajnik Alojz Kozjak, član Odbora za krumpir Hrvatske poljoprivredne komore Franjo Dodlek te više proizvođača krumpira s područja Belice i okolice, a u izjavi s kojom UMPMK izlazi u javnost F. Dodlek je – između ostalog – naglasio:
- Poznato je da se veći dio voća i povrća plasira (na hrvatskom tržištu) preko trgovačkih lanaca koji su u zadnjih nekoliko godina počeli graditi plasman na neprimjerenim akcijskim cijenama. Time tržište i cijenu narušavaju do propasti proizvođača krumpira. Pretrpjeli smo dvije uzastopne sušne godine, pa smatramo da nema mjesta akcijama, a proizvođače se prisiljava na isporuku po tzv. akcijskim cijenama.
Udruga MPMK-a u dva je navrata pozivala predstavnike tih trgovačkih kuća na zajedničko rješavanje problema, međutim, jednom su se sastanku odazvali Plodine i Agrofructus, odnosno Konzum, a drugi put samo Agrofructus.
Udruga je stručnjacima povjerila izračun troškova proizvodnje krumpira koji su prošle godine bili 1,43 kune pri urodu od 25 tona na hektaru, a krumpir se prodavao po 80 lipa! Ove godine izračun pokazuje da je trošak proizvodnje po kilogramu (neprobrane rinfuze s polja) 1,49 kuna po kilogramu pri urodu od 25 tona na hektaru, a otkupna je cijena 1,3 kune, i niže, za kilogram.
Za akciju Kauflanda s prodajom za 1 kunu po kilogramu (probranog) krumpira Izvršni odbor UMPMK-a smatra da je krajnje podla i neprimjerena jer takvim postupkom Kaufland uništava hrvatsku proizvodnju krumpira.
U razgovoru s novinarima proizvođači krumpira isticali su redom da zbog suše krumpira nema (nigdje) dovoljno, da dnevno dolaze upiti iz BiH, Srbije, Slovenije, Makedonije, Belgije, Rusije, Ukrajine i drugih zemalja o mogućnosti otkupa krumpira, a akcijama kakvu je najavio Kaufland stvara se lažni dojam da je te namirnice dovoljno, izaziva se lančana reakcija sniženja cijena i pritiska na proizvođače da daju krumpir ispod troškova proizvodnje. Kaufland je – otvoreno sumnjaju proizvođači – samo realizator netržišnog dogovora (karteliranja) velikih trgovačkih kuća o modelu pritiska na proizvođače, kojim se Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja nije pozabavila na vjerodostojan način jer od proizvođača traži dokaze za njihove tvrdnje, umjesto da obavi svoj posao i, u skladu s vlastitim ovlaštenjima, utvrdi činjenice tko i kako netržišnim postupcima nanosi štetu hrvatskim proizvođačima krumpira i drugim poljoprivrednicima.
Isto tako, proizvođači krupira – nazivajući istaknutu akcijsku cijenu ucjenom – tvrde da pri prodaji krumpira po jednu kunu za kilogram u malopriodaji ne može biti riječ o kvalitetnoj namirnici, već samo o robi sumnjive kvalitete. Kakva se šteta nanosi proizvođačima krumpira s područja Međimurja netržišnim postupcima trgovaca jasno je ako se uzme u obzir da se od ukupne hrvatske proizvodnje krumpira čak 70 posto odvija u Međimurju, a belički uzgajivači u ukupnoj proizvodnji drže čak 35 posto. (M. Belčić)

Izvor: 2996