Arhiva 16.01.2013. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:20.

Visoke kazne za kartel prijevoznika u Međimurju

Presečki grupa iz Krapine, Rudi-express iz Mihovljana, Jambrošić tours iz Murskog Središća i Autobusni prijevoznik “Turist” iz Svetog Martina na Muri sklopili su svojevremen zabranjeni sporazum, pa im je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) izrekla drakonske kazne. Presečki grupa tako je kažnjena s više od milijun kuna, Rudi-express s 98 tisuća, Boris Jambrošić, vlasnik Jambrošić toursa, s 80 tisuća te Željko Jakopić, vlasnik AP Turista, sa 67 tisuća kuna.
Da bismo razumjeli o čemu se radi, treba se prisjetiti nemilih događaja oko organiziranja javnog linijskog prijevoza i posebnog linijskog prijevoza za učenike u 2010. i 2011. godini. Posao (svih 106 dozvola za obavljanje linijskog prijevoza u Međimurju) tada je dobila Presečki grupa, na nezadovoljstvo domaćih prijevoznika. Kako Presečki niti s voznim parkom, niti s ljudskim kapacitetima nije mogao odraditi kompletan posao, u prijevoz je uključio i međimurske prijevoznike, pa su zajedno stvorili kartel.
Prema Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, članovi kartela prijevoznika sklopili su dva ugovora - Sporazum o poslovnoj suradnji (1. veljače 2011.) i Ugovor o zajedničkom obavljanju županijskog linijskog prijevoza putnika na području Međimurske županije (1. ožujka). U potpisanim aktima sadržane su odredbe o izravnom utvrđivanju cijena javnog linijskog prijevoza na području Međimurske županije, međusobnoj podjeli tržišta, kontinuiranom usklađivanju politike nastupa na tržištu te usklađivanju i registraciji autobusnih linija i zajedničkom sudjelovanju (u obliku zajednice ponuditelja) u svim budućim natječajima za obavljanje usluge posebnog linijskog prijevoza učenika osnovnih škola u Međimurskoj županiji.
Kartel prijevoznika zbog takvih je postupaka Agenciji prijavio jedan od prijevoznika koji nije uspio upasti u družinu, a AZTN je sada našla da su povezani prijevoznici “postupili suprotno Zakonu o zaštiti tržišnog natjecanja (članak 8), odnosno narušili tržišno natjecanje na mjerodavnim tržištima javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu na području Međimurske županije i posebnog linijskog prijevoza učenika osnovnih škola u cestovnom prometu na području Međimurske županije”. U očitovanju Agencije također stoji kako je Agencija nesporno utvrdila da su sporazumi sklopljeni na inicijativu Presečki grupe, i to neposredno nakon što je na provedenom javnom natječaju, na kojem su joj kasniji ortaci bili konkurencija, dobila svih 106 dozvola za obavljanje prijevoza na području Županije. S Presečkim su sada kažnjeni prijevoznici pisano utvrdili dogovor o jedinstvenim cijenama voznih karata i podjeli linija, odnosno tržišta u točno određenim omjerima, kojeg su se oni u praksi i pridržavali.
- Ovim je dogovorom ukinuto tržišno natjecanje na mjerodavnim tržištima, a donedavni konkurenti postali su sudionici zabranjenog sporazuma. Naime, uključivanjem konkurenata u prijevoz na linijama za koje je ona dobila dozvole, Presečki grupa otklonila je rizik moguće konkurencije Rudi-expressa i Jambrošić toursa jer bi oni, uvođenjem svojih linija predstavljali potencijalnu ili čak stvarnu prijetnju monopolu Presečki grupe. Rudi-express i Jambrošić tours su, sklapanjem sporazuma, sebi osigurali obavljanje prijevoza na pojedinim relacijama, bez potrebe uvođenja vlastitih linija kojima bi bili u mogućnosti konkurirati Presečki grupi, a time su izbjegli poslovni rizik koji bi im donijela konkurencija s Presečki grupom, tvrdi se u nalazu AZTN-a i dodaje kako su se prijevoznici dogovorili o cijenama i podjeli tržišta, na štetu korisnika svojih usluga, građana i učenika Županije jer su oni, bez obzira na veći broj prijevoznika i razlike u kvaliteti usluge, ipak plaćali iste cijene prijevoza koje je diktirao međusobni dogovor autobusnih prijevoznika. Željko Jakopić, vlasnik obrta Autobusni prijevoznik “Turist” s druge se strane obvezao da se neće natjecati s Presečki grupom, Rudi-expressom i Jambrošić toursom i tako osigurao zadržavanje linija na kojima je do tada obavljao prijevoz.
- U konkretnom slučaju, riječ je o sporazumu između konkurenata na istom tržištu (kartelu) koji predstavlja najteži oblik povrede odredbi Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja. Inicijator, Presečki grupa snosi najveću odgovornost za sklapanje tog sporazuma, pa mu je stoga izrečena i najveća kazna, dok su svim sudionicima sporazuma u obzir uzete olakotne okolnosti s obzirom na vremensko i teritorijalno ograničenje sporazuma – odnosio se samo na područje Međimurske županije, a neke njegove odredbe nisu primijenjene u praksi.
Kazne će, po konačnosti rješenja, prijevoznici morati uplatiti u državni proračun RH. Ono što svakako valja spomenuti je činjenica da se kartel prijevoznika, nakon odlaska Presečkog, raspao, tako da je odluka AZTN-a stigla s dosta zakašnjenja.
Vlado Trstenjak

Izvor: 3012