Arhiva 26.02.2013. 00:00. Zadnja izmjena: 25.01.2018. 14:59.

U pogonima Letine u Čakovcu grade se - brodovi!

Kad Međimurci zasuču rukave, nema govora o propasti čak ni kad je riječ o najrazorenijoj proizvodnoj grani u Hrvata - brodogradnji. Potvrđuje to i Mladen Letina (49), poduzetnik koji je s ocem još 1991. godine započeo proizvodnju inox programa, s kojim i danas uspješno konkuriraju diljem svijeta, ali svjetskom tržištu nude i – brodove!
- Godine 1996. preuzeo sam vođenje obiteljske tvrtke, nakon što je moj otac otišao u mirovinu, i samostalno nastavio razvoj s obrtničkom radionicom od 12 zaposlenih. Prostore bivšeg Metalca kupio sam 1999., a danas tvrtku Letina čini 130 zaposlenih. Tradicija metalske industrije u našem kraju, uz marljivost Međimuraca i njihovu predanost radu, naše su ključne prednosti u odnosu na mnoga tržišta rada. Međimurcima nije problem raditi i po 12 sati ako ih se pošteno plati – kaže Mladen Letina kojeg je novi poslovni izazov prošle godine doveo do estonske tvrtke AWB (Adriatic work boats): - Kupio sam tvrtku od Estonaca i proizvodnju aluminijskih radnih brodova preselio iz Varaždina u naše čakovečke pogone. Ispostavilo se da je proizvodnja takvih brodova kompatibilna s proizvodnjom inoxa, a kupovinom tvrtke dobili smo i inženjera brodogradnje. Svjetsko tržište najviše traži radne brodove do 15 metara duljine jer je riječ o plovilima s vrlo širokim spektrom namjene te ćemo na takvim plovilima i zadržati proizvodnju. Manje radne brodove trebaju gotovo sve zemlje svijeta te ih koriste za potrebe komunalnih službi, kao na primjer za odvoženje, odnosno zbrinjavanje otpada, prijevoz raznih tereta, turizam, patroliranje (obalne straže, carina, vojska i sl.) - kaže M. Letina.


Od narudžbe do isporuke broda prođu tek tri mjeseca, što podrazumijeva i pripremu nacrta. Potom skiper (zaposlen u tvrtki) testira brod na akumulacijskom jezeru Hidroelektrane Dubrava te se potpuno opremljeno plovilo isporučuje naručitelju.
Do sada su iz čakovečkog škvera na suhom isporučena 3 broda, a 11 ih je u proizvodnji. - Potražnja je premašila moja očekivanja. Od 11 brodova koji su u izgradnji, 6 ih ide u Bangladeš u kojem će služiti kao ratni brodovi. Kad stignu naručitelju, bit će potrebno samo montirati oružje na njih i – spremni su za plovidbu. Nadalje, u svibnju će Jadranom zaploviti i jedan naš mali trajekt. Služit će za zbrinjavanje otpada te prijevoz s otoka Prvića u Vodice. Gradimo i brod za Makedonce. Služit će tamošnjem institutu za istraživanje jezera i plovit će Prespanskim jezerom. U izgradnji je i brzi, luksuzni brod koji isporučujemo Floridi, a u Hrvatskoj, Dravom i Dunavom, već plove carinski brodovi naše proizvodnje. S 90 posto naše proizvodnje orijentirani smo na izvoz, a negdašnji primat Francuske sada preuzima SAD, kamo najviše izvozimo. Kompletan razvoj usmjeren je konkurentnosti u svjetskim razmjerima i zato je važna divertifikacija proizvodnje kojoj težim. Da bi se na širokom tržištu uspjelo, formula je: inovativnost plus kvaliteta plus povoljnija cijena od konkurenta.
Ono što je u ovom trenutku u našem razvojnom planu tek ideja na papiru, “bum” na tržištu doživjet će tek za koju godinu
– kaže naš sugovornik, dodavši da su tržištu ponudili i morske pontonske vezove za čamce sa spremnicima za otpad, što je također projekt koji tek treba zaživjeti s obzirom na nadolazeće trendove. Međimurci će već ove godine uživo, na velikoj vježbi na obalama akumulacijskoj jezera HE Dubrava, imati prilike vidjeti i primjenu helikopterske posude za gašenje požara – proizvod tvrtke Letina.

Mljekomat

Mladen Letina jedan je od rijetkih poduzetnika koji ne jadikuje zbog nemogućih uvjeta poslovanja u nemogućoj državi: ne samo zato što mu posao dobro ide, već i zato što mu je tržište na kojem konkurira veliko područje misaonih izazova.
- Okruženi smo raznim problemima koje treba sagledati pomoću mogućnosti i potencijala. Primjerice, naši su poljoprivrednici u teškoj situaciji i svakome od njih odgovaralo bi da svoju robu prodaju i odmah naplate. Odgovor iz moje tvrtke na to je – mljekomat. Mljekomat je stroj koji ćemo, u suradnji s jednim međimurskim proizvođačem kravljeg mlijeka, uskoro postaviti na čakovečkoj tržnici. Ljudi će moći sami odrediti količinu svježe pomuženog mlijeka koju žele te putem komandi na mljekomatu istočiti i platiti – pojašnjava Mladen Letina.

Rusi zavoljeli "pivomate"

Rusi sve češće nacionalno alkoholno piće - votku - “oplemenjuju” dodacima. Jedan od dodataka je pivo, a tvrtka Letina i na to može odgovoriti te u Rusiji dobro idu - “pivomati”, točnije rečeno, mini pivovare. Gdje god se u svijetu manipulira prehrambenim tekućinama, tu su i proizvodi Letine.,
 

Pjenušac o pramac

Vratimo li se brodovima s početka priče, Mladen Letina mislio je i na “dekor”: hobi mu je proizvodnja pjenušca te će uskoro imati i vlastiti proizvod za razbijanje o pramac za – dugu i sretnu plovidbu.

Izvor: 3018