Arhiva 02.07.2013. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:23.

Prevareni i naivni građani!

O PRAVIMA, ZABLUDAMA I NAIVNOSTI POTROŠAČA ZA MEĐIMURJE GOVORI ZLATKO POLIŠANSKI, PREDSJEDNIK UDRUGE ZA ZAŠTITU POTROŠAČA U NAŠOJ ŽUPANIJI

HEP bi morao smanjiti cijenu struje!

Zajedno s obračunima potrošnje i novim računima za struju, HEP je na adrese svojih potrošača bez bilo kakvog dodatnog obrazloženja uputio poziv za “hitnu dostavu OIB-a”.
Odmah su reagirale neke udruge za zaštitu prava potrošača koje su građanima poručile da HEP nema pravo od građana tražiti osobni identifikacijski broj. Zlatko Polišanski, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Međimurske županije, dopredsjednik Saveza potrošača Hrvatske, član Radne grupe Ministarstva financija i Hrvatske carine te član radne grupe Ministarstva gospodarstva za pitanja intelektualnog vlasništva... također tvrdi da osobni identifikacijski broj građani nisu dužni dati.
- HEP ne smije tražiti OIB od građana, a ovi ga kao fizičke osobe nisu dužni dati. OIB je tajni broj, može se dati banci, MUP-u i pravosuđu. Zašto? Zato što nitko građanima ne garantira da netko neće manipulirati. Imam osobno iskustvo kad sam prije nekoliko godina došao u jednu ustanovu i zatražio nešto - rekli su mi da oni sve to imaju. Od koga ste to dobili? Od HEP-a. HEP je imao JMBG i jednostavno su ga dali s CD-om. U pozadini svega mogao bi biti pokušaj da skupe podatke i građanima koji im ne plaćaju redovito blokiraju račune. U tom grmu leži zec. Što se tiče Elektre, prije mjesec dana dopisom smo tražili da HERA naredi HEP-u smanjenje cijene struje za građanstvo u iznosu od pet posto. Zašto? Zato što je prošle godine bilo poskupljenje od 20 posto, s obrazloženjem da će se taj novac reinvestirati, što nije odrađeno. Sad mi kažemo da se građanima smanji cijena.
Moguće su manipulacije na institucionalnoj razini?
- Danas institucije vrlo lako manipuliraju s građanima. Zašto? Zato što imaju OIB, dođu do svih podataka, blokiraju sve račune i uzmu sav novac. Iza ovih riječi čvrsto stojim.
Jesu li građani dovoljno educirani kad su u pitanju njihova prava?
- Nisu. Međutim, u Međimurju je stanje relativno dobro. Državni inspektorat u Međimurju jako je dobar. Istina, imamo ograničen broj inspektora, oni jednostavno ne stignu sve obaviti, ali što god smo do sada poslali da prime i procesuiraju predmet, sve su odradili. S druge strane, problematičan je odnos kad je u pitanju kupac-trgovac. Većinom trgovački centri surađuju s nama, a više problema imamo s malim trgovcima jer mali trgovac misli da je riješio stvar kad je nešto prodao.
S kojim pritužbama građani najviše dolaze?
- Velik broj pritužbi imamo na vrlo kompliciran izračun potrošnje plina. Kad građanin dobije onu cijelu listu, naprosto se u tome mora izgubiti. Ali, s obzirom da imamo izjavu direktora da su u Međimurje-Plinu imali smanjen promet, a veću zaradu, onda treba postaviti pitanje što se tu događa. Imamo 500 vrsta plaćanja za sve moguće i nemoguće i građani se jednostavno ne mogu snaći. Najviše je problema ipak s elektronikom, uglavnom mobitelima. Velika većina mobitela jako je loše kvalitete, kupuju se na Dalekom istoku po dva, tri, ili pet dolara komad, a kod nas su deseterostruko skuplji. Kad kupac reklamira takvu robu, trgovci često ne žele prihvatiti reklamaciju, već krivnju pokušavaju prebaciti na kupca.
Kako je s ostalim “javnim” poduzećima?
- Uzet će nam plinske mreže, kanalizaciju... A tko je to gradio? Građani. I sada da mi to damo nekom u ruke? To smo zorno osjetili na Telekomu. Čitam izjavu kako Međimurske vode imaju solidne prihode i veliko vlasništvo. I to su stvorili građani. Isti oni građani koji su samodoprinosom financirali parkirališna mjesta koja sada moraju plaćati. A politika se brani kako ne bi imala od čega živjeti da to ne naplaćuje. U Međimurju ima problema i oko smeća s tvrtkom Ekoflor koja je građanima poslala nekoliko tisuća prijedloga za ovrhu. Ne naši Čakom, Pre-kom ili Murs-ekom, nego Ekoflor. Ne bih želio umanjiti ničiji rad, ali u općinama u kojima rade naše tvrtke problemi oko zaštite prava i interesa potrošača minimalizirani su. Ali kad vi dobijete 15 tisuća prijedloga za ovrhu, a neki su dobili račune od 2007., 2008., onda tu nešto nije u redu. Njih zanima jedino profit. Otpad je danas novac.
Vlado Trstenjak

Prevareni građani
- Dali smo prijedlog da kuće koje se bave otpadom minimum pet posto dobiti vrate natrag u jedinice lokalne samouprave, kako bi platile servis koji građani za njih obavljaju. Koliko je god razvrstavanje otpada civilizacijski doseg, građani im pružaju besplatnu uslugu selektiranja. Vraćeni novac koristio bi se za financiranje predškolskog obrazovanja, osnovnih škola, prijevoza učenika... Tko me može prisiliti da mu besplatno skupljam i razvrstavam otpad, a on na tome zarađuje?

Naivni građani
- Imali smo slučaj s usisivačima u kojem su ljudi potpisivali ugovore koje nisu čitali, pa su umjesto nekoliko tisuća kuna usisivač morali platiti 15-ak tisuća kuna. U Strahonincu je prodano 14 usisavača po takvim, enormnim cijenama. Većina ljudi dobila je novac natrag, neki nisu. Prije mjesec dana dobio sam informaciju da je izvjesna ekipa krenula u prodaju sličnih proizvoda na području Donjeg Vidovca, Svete Marije i Kotoribe. Istog trenutka upozorio sam čelne ljude tih općina neka pripaze. Nije mi jasno kako nekome na lijepu riječ možete dati avans od nekoliko tisuća kuna?! To je, blago rečeno, naivnost. Ako tužite, suca će zanimati jedino jeste li potpisali. Jeste! Hvala lijepa.

Izvor: 3036